Mets Trade Amsterdam 2021
February 21, 2024Full gass med skipshendler og presisjonsmaskinering hos Lilaas i Horten
De gjør presisjonsmaskinering i ypperste klasse, og leverer til medisin- og forsvarsindustri – og til selveste CERN. Men de er aller mest kjent for sine egne produkter: Kontrollspaker til styring av skip over hele verden. Bli med til presisjonsspesialistene hos Lilaas AS i Horten.
Tekst og foto: Jørn Søderholm
Se for deg en havn et sted i verden. En stor og tungt trafikkert havn. Det er ikke nøye hvor det er, men se for deg at det er trangt og mye skipstrafikk på alle kanter. Et cruiseskip skal legge til kai.
Det blåser godt, så den jobben er ingen “walk in the park”. På broen er både kaptein, los, opptil flere styrmenn og flere øvrige mannskap i full beredskap. Full fokus på alle mann, og alle relevante systemer er i arbeid. Skipet lirkes sakte men sikkert til kai.
En taubåt assisterer skipper og los på cruiseskipet, og hjelper til med å dytte giganten din den skal. Den kraftige taubåten med tusenvis av hestekrefter styres av en skipper som er alene på broa og har 360 graders oversikt rundt seg.
Taubåtskipperen og mannskapet har én ting til felles. Cruiseskipets thrustere og taubåtens azimut-er styres med hårfin presisjon i riktig retning og med riktig pådrag av en beskjeden liten kontrollspak. En hendel på størrelse med et godt kaffekrus er skipperens og styrmannens viktigste kontaktpunkt med det store skipet. Og de er laget i Norge.
Les også: Velkommen til SMART industri – den fremste nasjonale møteplassen for industri og produksjon i Norge.
Lilaas AS
Nærmere bestemt hos Lilaas AS i Horten. En familieeid bedrift med historie tilbake til starten av 60-tallet, som står i en utvikling der kurvene peker i den beste retningen.
– 55 ansatte i dag, og voksende. Bare i dag har vi fire jobbintervjuer. Her er det høy aktivitet og stigning på alle produktområder, konstaterer Espen Hoff.
Han er daglig leder i Lilaas AS. Eller CEO, som det kalles når man opererer i et høyst internasjonalt marked. Vi møter ham sammen med markedssjef Petter Akerholt Kjær en dag i august. I kontorgangene summer det av aktivitet med klargjøring til den maritime SMM-messa i Tyskland.
Omsetningen landet i 2023 på 93 millioner. Prognosene peker mot 116 millioner i 2024. Mye av det kommer fra salg av egne produkter; kontrollhendler til alle typer skip. Lilaas AS leverer også mye maskinering for andre, og har et rykte på seg for å levere godt på presisjon og finmekanikk.
Det kan vi gå tilbake til bedriftens fødsel for å finne forklaringen på.
Jan Lilaas jobbet i 1961 for Forsvaret, og var tilknyttet Marinens daværende hovedbase i Horten. Basen var besluttet flyttet til dagens Haakonsvern ved Bergen. Lilaas hadde ingen planer eller ønsker om å flytte vestover. Han fikk imidlertid beholde rettighetene til plottetavler han hadde utviklet, og nå fikk produsere og installere på kystfortene som på den tiden var viktige i forsvaret av landet. Det var en mulighet han utnyttet til fulle.
– Jan var en kreativ gründersjel. Han satte i gang produksjon av dette, og bygget videre med utstyr for presisjonsmaskinering. Firmaet startet under navnet Lilaas Finmekaniske. Det er det fortsatt mange kunder som kaller oss. Finmekanikk og presisjonsmaskinering er en tradisjon vi er stolt av, sier Espen Hoff.
Tre kjappe:
Det brenner. Du kan berge én ting ut fra maskin- og utstyrsparken. Hva blir det?
Den lokale serveren!
Hyggeligste tilbakemelding dere får på produkter eller tjenester?
Kunder som kommer igjen og igjen. For eksempel forespørsel om en et nytt tannrembelte til et produkt vi levert for 20 år siden (type rem som på bildet under).
Hva er den viktigste nyheten innen maskin og utstyr de siste 10-20 årene?
Automasjon og robotisering. Ja, og KAM-programmering da!
Hendler til båter og skip
Jan Lilaas begynte etterhvert å lage hendler til ulike typer båter og skip, etter kundenes egne spesifikasjoner. Det utviklet seg gjennom årene til egne hendelprodukter. Disse har dagens Lilaas AS tatt inn i den digitale tidsalderen med avanserte hendler og kontrollere til ulike formål på skip. Alt under Lilaas´eget navn og varemerke.
– Design, mekanikk, kretskort og software. Alt er vårt, utviklet her hos oss i Horten. Et moderne produkt helt i tråd med Jan Lilaas´ opprinnelige satsing på presisjon og kvalitet, sier Petter Akerholt Kjær.
Et moderne skip er et mildt sagt komplekst system av systemer. Kontrollspaker “snakker med” fremdriftsmaskineri, thrustere (sidepropeller) og azimuter (roterende propellhus under fartøyet) gjennom canbus-systmer, ofte i intrikate master-/slave-oppsett med ett sett kontrollere på hver side av broa. Lilaas AS er en av få aktører i verden som lager slike produkter på det aller øverste nivået.
Haptisk, er det et ord som sier deg noe? Det er en av de aller viktigste egenskapene ved en vellykket kontrollenhet i denne produkttypens eliteserie.
Elektrisk haptisk tilbakemelding
Tenk deg at du er styrmann på cruiseskipet eller skipper på taubåten. Du legger neven på spaken å få farta opp eller ned, eller for å styre fartøyet i riktig retning. Da vil du gjerne kjenne i neven hva som skjer. Lilaas AS har gjort en god jobb med å bygge systemer for haptisk tilbakemelding inn i sine kontrollere. Det vil si at den som styrer får tilbakemelding fra skuta i form av motstand i spakene og vibrasjon mellom kontrollgrepet og styrmannens neve.
– Vi får mange tilbakemeldinger om at sluttbrukerne – altså de på broa – liker kontrollhendlene våre. Mange forbinder Lilaas-spaker med en god følelse av kontroll. Det bidrar til at Lilaas-brandet står sterkt over hele verden, sier Kjær.
Les også: Nye forskningsfunn og trender innen smart industri
Dette er spesialiserte produkter som ikke lages i store volumer på fabrikker i Asia. Kundene er store systemleverandører som General Electric (GE), Kongsberg Maritime, Siemens og Wärtsilä. Der i gården stilles det strenge krav. De viktigste konkurrentene Lilaas møter i sitt marked holder til i Europa. Deriblant én i Tyskland og én i Nederland.
– Hva er det viktigste dere gjør for å møte den konkurransen?
– Fortsette å levere kvalitet. Det er lite av det vi leverer brukerne opplever problemer med. Brukerne forventer at det bare funker, år etter år. Vi må fortsette å levere på høye forventninger, og litt over. Vi må hele tida forbedre teknologien og produktene. Det elektriske haptiske systemet lanserte vi for ti år siden. Nå har vi en ny utvikling på gang. Vi kan ikke si så mye om det ennå, annet enn at det er en like viktig utvikling, sier Hoff.
På fabrikken i Horten foregår alt av design og montering, samt det meste av deleproduksjonen til de komplekse produktene. Med en heftig maskinpark og flinke folk i staben gjør Lilaas alt av egen maskinering, lakkering og montering. Inn portene kommer kun råstoff som metallemner, lakk og noe prefabrikkert elektronikk.
Maskinering for andre
Lilaas gjør også en god del maskinering for andre, for å utnytte kapasiteten i en bred og avansert maskinpark. Her er det utstyr og kompetanse for maskinering fra bittesmått til over 200 mm diameter med høy presisjon på tre- og femaksede CNC-maskiner, revolverdreiebenker med stangmater og multimaskiner. Mange av maskinene er satt opp med robotløsninger for optimalisering av produksjonen.
Her er Lilaas underleverandør for flere aktører. Selskapet har alltid hatt et tett forhold til Forsvaret, helt fra starten.
I dag foregår en større andel av leieproduksjonen enn tidligere for forsvarsindustrien, gjennom norske systemkunder. Her har det vært et tydelig oppsving siden Russlands invasjon i Ukraina. Leveranser til forsvarsindustrien gir viktig omsetning, men bidrar også til en viktig bevisstgjøring i selskapet både internt og eksternt.
– Vi er tydelig på at vi leverer til en forsvarsindustri, ikke en angrepsindustri. Det har vi en bevissthet på som er viktig i blant annet rekrutteringsarbeidet. Forsvarsindustrien stiller også strenge krav til materialvalg, dokumentasjon og sporbarhet bakover i leverandørkjeden. Der må det leveres dokumentasjonspakker med hver eneste leveranse, som viser hvilke komponenter et sammensatt produkt består av, og hvilke råvarer komponentene er laget av. Vi har heldigvis god kontroll, både i måten vi jobber på og i ERP-systemet, sier Petter Akerholt Kjær.
CERN – og andre krevende kunder
Med utstyr, kunnskap og tradisjon for presisjonsmaskinering har Lilaas bygget opp et godt forhold til krevende kunder i flere bransjen. Tradisjonelt har de produsert mye for aktører innen medisin og forsvarsindustri. Her finner vi også CERN, den europeiske organisasjonen for atomforsking, som eier og driver verdens største laboratorium for partikkelforskning.
Om de er stolt av den kunden? Ja, det kan du stole på. Med god grunn.
Mye av utstyret i fabrikken hos Lilaas er av temmelig ny dato.
– Vi har investert tungt de siste årene i mye nytt utstyr. Minst én ny maskin i året. Det nyeste er en dreiebenk med tre turreter, sier Espen Hoff.
3D-printere har de tatt i bruk, primært for prototypeproduksjon. Additiv produksjon har de ikke sett behov for ennå. Hva skjer framover på utstyrsfronten da?
– Nærmest ligger nok å øke produksjonskapasiteten, med mer utstyr av det vi allerede har. En pallettmaskin har vi hatt tidligere, og savner kanskje litt i produktmiksen. Lasermaskiner for merking og gravering kan også være aktuelt, sier Hoff.
– Rekruttering da? Hvordan går det hos dere?
– Vi var 40 for et siden, er 55 i dag og trenger flere. CNC-operatører er mest utfordrende å rekruttere. Det er et yrke det burde vært mer vekst i. Det er superviktig at ungdom får vite om faget. Vi jobber sammen med andre teknologibedrifter i Horten for å styrke rekruttering i nærområdet, sier han.
Espen og kollega Petter gleder seg over en hektisk høst og vinter. Når våren kommer håper de å få tid til å besøke SMART Industri i mai.
– Helt klart. Det gir en verdifull oppdatering av kunnskap og nettverk. Messer er den beste anledningen man har til å få få gjort mest mulig av det på kortest mulig tid, sier de.
SMART Industri går av stabelen i mai 2025. Messa er Norges største og viktigste møteplass for leverandører og brukere av maskiner og utstyr i industri.
Artikkel fra Smart Industri.